
Lista
Nordic SME Sweden
Emission
Företrädesemission: 10.2 MSEK
Teckningskurs: 1,75 SEK / aktie
Villkor: För varje, på avstämningsdagen, innehavd aktie erhålls en (1) teckningsrätt. Två (2) teckningsrätter berättigar till teckning av en (1) nyemitterad aktie.
Teckningsperiod
13 juni - 27 juni
Material

Bakgrund & Motiv
Jumpgate är en oberoende spelkoncern verksam på den globala marknaden. Bolaget bedriver utveckling och förläggning av såväl egna speltitlar som på uppdrag av externa aktörer (s.k. work-forhire). Med målet att skapa en ledande grupp av utvecklingsstudior med förstklassiga partners har Bolaget under de senaste åren genomfört ett strategiskt skifte från mobilspel till ett ökat fokus på PC- och konsolspel med god avkastningsprofil. Som ett led i den nya strategin offentliggjorde Jumpgate den 3 maj 2024, att portföljbolaget Tivola Games avyttrar mobilspelsportföljen för cirka 8,2 MSEK.
En viktig del av strategin är utveckling av egna spelprojekt med extern finansiering från förläggare och andra finansieringspartners samt offentliga stödprogram. Bolaget har under de senaste två åren lagt betydande utvecklingsresurser på tre i huvudsak externt finansierade spelprojekt som kommer att lanseras under andra halvåret 2025. För att möjliggöra dessa lanseringar krävs tillförsel av ytterligare rörelsekapital. Vidare avser styrelsen att genom finansieringen amortera och refinansiera en del av redan upptagna lån. Vid fulltecknad företrädesemission tillförs Jumpgate cirka 10,2 MSEK, före avdrag för emissionskostnader om cirka 0,5 MSEK.
Bolaget avser huvudsakligen att använda den maximala nettolikviden om cirka 9,7 MSEK till följande ändamål angivna i prioritetsordning, med uppskattad fördelning av emissionslikviden angiven i procent:
• Rörelsekapital - utveckling och försäljning (30 %)
• Amortering av räntebärande lån (70 %)
Varför investera?
Intäktsmodell med låg risk och hög uppsida.
Jumpgate erhåller intäkter dels från spelutveckling åt andra bolag s.k. work-for-hire, dels från utvecklingen av egna spel där Jumpgate äger rättigheterna. Vid egenutvecklade spel erhålls ofta extern projektfinansiering, vilket innebär att Jumpgate inte bär risken samtidigt som mer förutsägbara intäkter erhålls från utvecklingsarvoden som utbetalas i samband med uppnådda milstolpar under utvecklingsperioden. Därutöver erhåller Jumpgate intäktsandelar från spelen när de lanseras på marknaden även om en annan aktör finansierat utvecklingen. Jumpgate har således en stabil och förutsägbar intäktsmodell med låg risk genom work-for-hire uppdrag och projektfinansiering samtidigt som en signifikant uppsida möjliggörs genom intäktdelning efter att spelen har lanserats.
Företagsledning med gedigen erfarenhet, imponerande meriter och högt incitament.
Jumpgates ledning och styrelse har omfattande erfarenhet från spelindustrin. VD Harald Riegler har grundat och lett flera framgångsrika spelstudior, däribland Purple Lamp Studios (förvärvat av Embracer Group). Finanschef Florian Bohn har varit VD för Travian Games, ett ledande tyskt onlinespelsbolag. Styrelsen inkluderar även nyckelpersoner med bakgrund från bland annat King Digital och Paradox Interactive. Tillsammans äger ledning och styrelse cirka 25 procent av bolaget, vilket skapar ett starkt incitament för fortsatt tillväxt och värdeskapande.
Tre lanseringar under andra halvåret 2025 med betydande intäktspotential.
Jumpgate står inför ett kommersiellt viktigt halvår med tre planerade spellanseringar under andra halvåret 2025: Ed & Edda: Grand Prix of Europe, Star Trek, samt ett ännu ej tillkännagivet spel som förläggs av THQ Nordic. Dessa titlar bedöms ha potential att generera betydande intäkter, vilket illustreras genom tre försäljningsscenarier baserade på styrelsens bedömningar: ett basscenario (14 MSEK), ett normalscenario (29 MSEK) och ett scenario med mycket god utfallspotential (51 MSEK) under de första tolv månaderna efter respektive lansering. Eftersom projekten till stor del är externt finansierade bedöms intäkterna få en stark positiv påverkan på resultatet. Bolaget ser även en betydande intäktspotential på längre sikt, då spelen förväntas ha en lång livscykel och fortsätta generera intäkter över tid.